JEG ER KATTEPASSER I TO UKER, OG KATTEUTSTILLING NÆRMER SEG :)

3 dager til det braker løs med katteutstilling som katteklubben jeg er med i skal arrangere 🙂 Utstillingen skjer i Heimdalshallen på Heimdal lørdag 09.07.2016 og søndag 10.07.2016. Den er åpen for publikum fra kl.10.00 – 16.00 begge dager. Det er salg av kaffe, kaker, brus, og vi har til og med hoppeslott for ungene 🙂

Av mine katter skal jeg ha med meg Elvis. Han kan bli Champion på lørdag 09.07.2016. I tillegg skal han stilles i en klasse som heter avlshannklassen siden 4 av hans kattunger fra to forskjellige kulle er med på utstillingen. Florence og Felicia fra F-kullet som ble født 19.01.2016 blir med, og to av Elvis sine kattunger som ble født i Moss 14 dager etter F-kullet blir også med. Jeg gleder meg kjempemasse til å høre hva dommerne sier om Florence, Felicia og de andre kattungene 🙂 Kattunger får ikke cert. De får Ex1, 2 osv. Siden alle fire Elviskattungene konkurrerer i samme farge blir en kattune Ex1, en blir Ex2, en blir Ex3 og en Ex4, men det plukkes ut en BIV (best i fargevariant) av kattungene. I tillegg er kattungene med i konkurranse om å bli NOM (dommerens beste) til panelet. Det som er viktig for en kattunge, er å trene kattungen til å takle utstilling, til å bli håndtert av dommerne og til å vise seg frem på dommerbordet. Rett og slett trening for kattunger.

Jeg gleder meg kjempemasse til å treffe mine gode abyssinervenner igjen 🙂 Det er en helg hvor vi “kattegale” kan snakke katt en hel helg uten at andre ser rart på oss 🙂 

I dag har jeg børstet Elvis, og jeg skal hilse å si at jeg fikk av masse pels. Elvis lå i fanget og malte. Det syntes han var kjempegodt <3 🙂 

I to uker nå passer jeg Felicia, eller Signe som hun heter hos de nye eierne sine (datteren til Elvis og Dixie). Hun er ei ekte prinsesse, kjælen, elsker kos, tillitsfull, leken, trygg og sosial <3 🙂 Hun er som snytt ut av nesen på sin mamma Dixie <3 🙂 Det  er en ære for meg å få lov til å passe på prinsessa mens matmor og matfar er på ferie. Hun har spist mat, godis til kveldsmat, drukket vann og vært på kattetoalettet, og det er tegn på at katten trives 🙂 Jeg må bare gi en skryt til eierne hennes. De har etter de fikk henne i april gjort henne til en trygg og tillitsfull kattunge som liker mennesker, og det har man igjen for som katteiere 🙂 

Det er kjempegøy å se hvor flott hun har utviklet seg etter hun flyttet, og hun har blitt mye mørkere i pelsen med fin ticking 🙂 Nå spør dere sikkert. Hva er så ticking? Ticking hos en abyssiner er at ett pelsstrå består av tre fargebånd. Det utgjør fargespillet i pelsen, noe som kjennetegner abyssineren. 

Jeg setter kjemepstor pris på å få se hvordan kattunger fra kullene som blir født her utvikler seg, og det virker som om eierne synes det er kjempegøy å vise meg kattungene 🙂 

Dixie er ikke i kondisjon til å stille på utstilling. Etter ammingen har hun fått eksem ved ene patten som kattungene brukte mest når de diet. Siden Dixie måtte ta keisersnitt har hun ikke hatt pels i det området, for hun ble barbert før keisersnittet. Kattunger har kvasse klør, og når kattunger ligger og ammer ligger de og masserer for å stimulere melkekjertlene. 

Eksemet så ut til å forsvinne, men hun slikker fremdeles på eksemet, og nå har vi satt på henne en skjerm slik at hun ikke får slikket seg. Smører med aleovera krem hver dag. Bare på to dager har eksemet roet seg. Noen uker med skjerm nå så er eksemet borte. I november kan Dixie være med på utstilling igjen 🙂 

Dixie er noe småfornærmet når hun går med skjermen, men prinsessa vår er tålmodig, og hun godtar å skjermen på seg <3 🙂 

Før en utstilling er det litt å forberede. Jeg må sjekke utstillingskofferten, pakke ned kattedoer, vann- og matskåler til kattene som skal være med. 

På fredag 08.07.2016 blir det rigging av utstillingsbur, og ordne i stand til utstillingen lørdags morgen når utstillerne kommer. Lørdagskveld skal vi være med på dommermiddag sammen dommerne, og det blir kjempekoselig 🙂 

Bilder fra utstillingen kommer over helgen 🙂 

Helt til slutt vil jeg dele noen bilder og en video med dere 🙂 

 


Prinsessa (N) Hakrilas Felicia som blir 6 måneder 19.07.2016 <3 🙂 

 


Greit at jeg synger for deg nå? 

 


Godpusejenta prinsesse Dixie Rose slapper av med skjermen på seg <3 🙂 
 

video:050716florencesarah1

Fikk tilsendt denne kjempeherlige videoe av eieren til (N) Hakrilas Florence. Videoen viser to kjempegode venner: Irsksetteren Sarah og Florence <3 <3 🙂 Videoopptak: Caroline Holberg

 

 

 

 

 

 

 

 

#abyssiner #katteutstilling #rasekatter #oppdrett #omkattenemine #katter #oppdatering #videoopptak #bilder

 

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Åhhh snuppa mi så fine bilder du har tatt;)) Du tuller? Er hun blitt så stor allerede. Felicia er råfint. Og jeg skulle til å si det samme at hun ligner på Dixie. Jeg trodde første det var Dixie jeg;))
      Videoen var råherlig;)) Du snakker om ekte venneksap;)) Jeg får tårer i øynene jeg.
      Ha en fin ettermiddag;))
      Stooor klem fra Else Marit

    2. Kjekt å få lese om de andre kattene dine også. Du må ha lykke, lykke til på utstillingen i helgen. Jeg skal krysse fingrene for kattene dine.
      Du er nå bra snill også da som passer henne mens de er på ferie. Kjekt å se bilder av henne, og jeg synes hun er vakker <3
      Nei men har du sett så skjønn video. Den var vakker og rørende <3 Katten og hunden står i stil med hverandre 🙂
      Fin, fin kveld til deg, mannen din og kattene dine 🙂
      Klem, klem fra Mona Elisabeth

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg