NB! EN KATTESAK JEG BRENNER FOR! HAR DU KATT, HAR DU FAKTISK ANSVAR FOR Å TA VARE PÅ KATTEN DIN!

Jeg er vokst opp med hund, men foreldrene mine fikk seg katt i 1993 som de hadde i mange år. Selv fikk jeg min første huspus som het for Svartfot i 2003, og i 2005 fikk jeg min første abyssiner, og i juni 2006 fikk jeg innvilget mitt stamnavn, og kunne mitt abyssineroppdrett som heter (N) Hakrilas. 

Jeg har hatt en god del kull nå. A-kullet ble født i august 2006, Julekullet i desember 2007, C-kullet i april 2008, D-kullet i 2011, E-kullet i 2013, og nå F-kullet i 2015. 

Som oppdretter er det en kjempestor ære å få lov til å se kattungene vokse opp fra de er helt nyfødte, og frem til de flytter ved 12-14 ukers alder. Jeg skal love dere at de ukene er en kjempeflott og uforglemmelig tid <3 🙂 

Jeg brenner for dette med viktigheten over at kattungene skal bli hos kattemor til de er 12 uker gamle. http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/katt/veiledning_om_hold_av_katt.1446/binary/Veiledning%20om%20hold%20av%20katt

Dette gjelder ikke bare rasekatter, men også huskattunger! Kattunger som er tatt for tidlig fra moren sin har større sjanse for å utvikle atferdsproblemer enn kattunger som får lov til å være hos kattemammen sin til de er 12 uker gamle.

Ved 8 ukers alder er kattungene så vidt i gang med å læres opp til å bli selvstendige katter! Kattunger skal lære seg de sosiale spillereglene og koder for det å være katt, de skal lære seg å bli sosiale og trygge på mennesker, de skal lære seg å underkaste seg eldre katter, og de skal lære seg å jakte! Alt dette pluss mye mer skjer frem til kattungene er fylt 12 uker! Når jeg ser på de kattungekullene jeg har hatt, så ser jeg at det ville vært alt for tidlig for dem å flytte fra kattemammaen sin når de er 8 uker gamle. 

Det er ikke bare pga sosialiseringen og treningen til å bli en selvstendig katt som er årsaken til at det oppfordres til at kattunger skal være hos kattemammen sin til de er 12 uker gamle. Når kattungene er 8 uker gamle, er de i risikogruppen for å bli smittet av smittefarlige sykdommer, og en veterinær vil aldri vaksinere en 8 uker gammel kattunge! Det er ikke sikkert at kattungen tåler vaksinen når den er for ung! 

Det er mange som har fortalt at de har fått kattunger ved 8 ukers alder, og de har sett atferdsproblemer i ettertid fordi kattungen har blitt tatt fra kattemammen for tidlig!  Noen har fortalt at de merker at kattungen har et stort suttebehov, andre har fortalt at de opplever at kattungene de har fått ved 8 ukers alder er svært så engstelige, andre har fortalt at kattungen har utviklet aggressiv atferd etter hvert som den har blitt eldre, og andre har fortalt at katten har vært redd og utrygg på omgivelsene også når den er blitt voksen! 

Det er tankeløst å gi bort en kattunge ved 8 ukers alder når mattilsynets anbefalinger sier 12 uker! Til og med veterinærene sier at kattunger skal være hos kattemammaen sin frem til de er 12 uker. Dersom nettopp du får  et kull med kattunger på katten din. Ikke gi den bort når den er 8 uker! Fra 8 – 12 uker skjer det kjempemasse utvikling og læring for kattunger! 

Kattens status som kjæledyr er dessverre alt for lav, i hvert fall i forhold til hunder! Hvor mange er det ikke som sier i forbifarten: “Ja, men det er jo bare en katt!”. Det er ikke bare en katt! Slike tankeløse utsagn vitner bare om folks holdninger til katten som kjæledyr! En katt er et levende individ som gir kjempemasse kjærlighet og “love” til eierne sine på lik linje med en hund. Katten blir nært knyttet til mennesker den også, og det er forsket på at å ha katt er med på at katteiere har lavere blodtrykk! Hvis du hadde hatt en katt, hadde du selv sett at katten er intelligent, og den skjønner kjempemasse. Katten enser om menneskene er lei seg bedre enn hva hunder gjør. 

En av grunnene til at kattens status som kjæledyr er lav, er fordi huskattunger blir gitt bort gratis. Det igjen er med på å holde statusen for katten som kjæledyr lav! Gir man bort en blandingshund gratis? Nei, det gjør man ikke, og likevel er hunden mer verdt som kjæledyr i folks øyne! Nå anbefales det at de som har huskattunger å ta seg betalt for kattungene. Du som har huskatt kan gjerne ta deg 1000,- kr betalt for en huskattunge med god samvittighet. Når folk som ønsker seg en kattunge må betale for å få en kattunge, vil også statusen for katten som kjæledyr øke. Da får man satt en stopper for at folk går rundt og tror at katter kan man få gratis, for vi vil ikke at katten skal bli sett på som et “bruk og kast kjæledyr” som man kan få gratis hos noen! 

Husk at en huskatt er en ekte rase på lik linje med en renraset rasekatt! 

Nå går vi våren og sommeren i møte, og det er tiden for at mange huskattunger blir født. Når sommeren kommer får FOD, Dyrebeskyttelsen og andre frivillige organisasjoner mer enn nok å gjøre, for det kommer til å florere av hjemløse katter og katte som er blitt dumpet. Kanskje passet det ikke inn i dine planer at huskatten din fikk kattunger akkurat nå! Det burde du ha tenkt på tidligere ved å kastrere/sterilisere katten din! På den måten er du med på å bekjempe uønskede kattungekull! Så lenge som huskatteiere ikke steriliserer/kastrerer huskattene sine, vil vi aldri få bukt med uønskede huskattungekull! Det er kjempetrist å lese alle nyhetsartiklene om kattunger som blir funnet dumpet i skogen, ved veien osv. Som katteeier har du plikt og ansvar å ta vare på katten din slik dette ikke skal skjer! 

Nå er det jo vår, og det er tid for kattene å pare seg. De fleste katter kan gå langt for å finne sin elsker, og kanskje roter de seg bort fra hjemmet sitt. Merk katten din med id-nummer. Det kan du enten få som chip i nakken, eller som et merke i øret. Sjansen for å bli gjenforent med katten din hvis den har vært på “rømmen” er mye større hvis katten din har et id-nummer! 

Har du en utekatt, så vaksiner katten din mot smittsomme sykdommer! Du er en uansvarlig katteier dersom du lar være å vaksinere katten din. Kattepest og katteinfluensa smitter fort over på andre katter. Vil du være årsak i at nabokatten blir syk pga at du lar være å vaksinere katten din? Jeg hadde aldri i verden tilgitt deg som katteier dersom din katt ikke var vaksinert, og smittet noen av mine katter! 

Til dere som har huskattunger som dere vil gi bort! Ikke lever kattungen før den er fylt 12 uker! Vaksiner deres egne katter, og be innstendig de som skal ha en kattunge fra dere om å vaksinere kattungen de skal ha! Oppfordre også de som ønsker en kattunge til å sett id-chip eller id-merke i øret på katten! 

Som katteier har du faktisk et ansvar å ta!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#katter #kattehold #huskatter #idmerkingavkatt #tavarepåkatten

 

 

 

 

26 kommentarer
    1. Så godt at noen skriver klart og tydelig om dette. Har hund selv, men mye av det du skriver kan jeg tenke meg gjelder hunder også. Vaksiner, sterilisering og det med at valper drar fra moren sin ved 8 ukers alder. Selv fikk vi vår hund når han var bare 8 uker. I ettertid har vi sagt så altfor mange ganger at “Han kunne trengt noen uker til hos moren sin. En eventuell valp senere må få bli 12 uker før vi henter den hjem til oss.” Menmen. Lenge leve etterpåklokskapen 🙂
      Og det at det skal tas betalt for kattunger både av rase og blanding burde være en selvfølge. Dersom fremtidig eier er villig til å betale for kattungen har han/hun mest sannsynlig tenkt en del rundt det å gå til anskaffelsen. De som har tenkt rundt det er igjen de som vet bedre hva de har i vente, og hvordan de skal stelle og sørge for godt kattehold.
      AMEN 😉

    2. Godt og se at det finnes de som har litt husdyrvett (i mangelvare på bedre ord). Et dyr er ikke “bare” en ting, men et levende vesen en har ansvar for. Å gi fra seg en kattunge/hundevalp for tidlig kan til en viss grad sammenlignes som at en skulle latt en 9-åring hatt det samme ansvaret og friheten som en 30-åring, samt at vedkommende unge hadde bodd for seg selv. 😉

    3. Kjempebra innlegg! Jeg er selv katteelsker og “mamma” til en maine coon og to norsk skogkatt! Så nydelige kattene dine er. Bildet av mamma og kattunger er jo den rene og skjære idyll! Morskjærligheten lyser! Ha en flott dag!

    4. AMEN! Blir så sur når folk ikke tar ansvar og ikke får vaksinert, kastrert og merket og så gir totalt blaffen når resultatet kommer (uønsket drektighet, sykdom, slosskamper osv osv). Det er alt for lett å få katt i dag, nettopp fordi så mange gir blaffen. Hadde selv en stor krangel med en dame i en facebookgruppe for kjøp og salg fordi hun spurte om noen hadde kattunge de ga bort, måtte være hann fordi de ikke orket styret med p-piller og den måtte være klar for henting asap. Henviste til dyrebeskyttelsen og fikk svar tilbake at å betale for katten var uaktuelt, i allefal ikke den syke prisen som dyrebeskyttelsen tok seg. Når jeg argumenterte for vaksinering, kastrering, gode gjerninger og støtte gode organisasjoner fikk jeg bare dritt tilbake og beskjed om å holde godt kjeft og ikke legge meg opp i andres kattehold. Hennes pus, hennes regler. Slike folk burde hatt ett godt gammeldags nakkadrag -_-

    5. Fint innlegg. Jeg har aldri tenkt på at det kunne være lurt å ta penger også for huskatt. Det er jo kjempesmart. Tenk om man faktisk begynte å gjøre det, og det fikk effekt. Det hadde vært utrolig fint. Hilsen lykkelig eier av to flotte huskatter

    6. Råbra skrevet av deg snuppa. Og det er viktig tema du skriver om. Som katteeier blir jeg forbanna når folk rundt meg sier at det bare er en katt. For meg er det et likeverdig kjæledyr som en hund. Du aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt folk si til meg at det bare er en katt når de reagerer på at vi har Snuppa vår inne.
      Det er klart at vi vaksnierer Snuppa vår hvert år. Og det gjør selv om hun ikke er på utstillinger. En av naboene våre har en huskatt. Den er ikke kastrert og heller ikke vaksinert. Og jeg har sagt det til dem at de må vaksinere katten sin. For hva om katten har en sykdom som den smitter andre katter med? De sier at det bare er en katt. Jeg har lyst til å filleriste eierne til den katten sånn at de kan våkne opp. Hadde den katten smittet Snuppa vår hadde jeg blitt forbanna at jeg hadde sagt hvor skapet skulle stå. Jeg hadde aldri tilgitt eierne til den katten hvis katten hadde smitta vår katt.
      Tankeløse katteiere skal du få billig fra meg.
      Ha en fin mandag;))
      Stooor klem fra Else Marit

    7. Jeg kan ikke annet enn å si et stort AMEN til blogginnlegget ditt. Det var bra skrevet. Selv om vi har en maine coon kastrat hannkatt er han innekatt, og vi vaksinerer ham hvert eneste år. Noe annet er helt utenkelig for oss. De gangene han er ute er i sele sammen oss. Jeg vet jentene hadde blitt lei seg om Maco hadde blitt smittet av en smittsom sykdom og døde. Det hadde vært en stor sorg for alle i familien.
      De som ikke vaksinerer og kastrerer kattene sine er noe stor egoister. Oppdretteren til Maco sa at han krevde at vi kastrerte ham når han ikke skulle brukes i avl. Vi hadde bestemt oss på forhånd at vi skulle kastrere Maco da vi bestemte oss for å kjøpe en katt, og vi bestemte at han skulle være innekatt. Jeg ville aldri ha sluppet ut Maco her vi bor. Selv om det lite trafikk kan ulykken skje fort, og jeg ville ikke tilgitt meg selv hvis Maco hadde blitt overkjørt.
      Det er tankeløst å si at en katt bare er en katt, for det er det ikke. De som sier det har ikke peiling på hva det vil si å ha en katt.
      Det er bra forslag at de som får huskattunger tar seg betalt de også, og det skal de ikke ha dårlig samvittighet for å gjøre. Kanskje folk begynner å ta ansvar for huskattene bedre enn hva som er tilfellet i dag.
      Jeg støtter et forslag om obligatorisk kastrering og sterilisering av alle huskatter for å slippe den forferdelige dumpingen av kattunger. Det blir født alt for mange huskattkull som det er. Dumping av huskattunger vil fortsette så lenge egoister ikke tar ansvar for kattene sine.
      En fin mandag ønskes deg og dine 🙂
      Godklem fra Irene

    8. Du traff spikeren på hodet med innlegget ditt. Jeg blir trist og lei meg hver gang jeg leser nyheter i avisene når noen har funnet kattunger som er dumpet ute for å dø. Hva feiler disse menneskene? De skulle ikke fått lov til å ha katt. Hvor har de hjertene sine? De må være følelsesløs og kalde når de dumper forsvarsløse små kattunger.
      Når du har katt tar du deg råd til å sterilisere eller kaststrere katten, og du tar deg råd til å id-merke og vaksinere katten hvert år. Hvis du ikke har råt til å gjøre det har du ikke råd til å ha katt. Tar du på deg ansvar for et dyr har du ansvar for dyre hele livet ut.
      Vi måtte skrive under på at vi forpliktet oss til å vaksinere somalihunnkatten vår da vi fikk henne, og det synes jeg var bra av de som solgte oss Lussia at de krevde det. Det handler om kattens helse. Lussia er også innekatt selv om vi bor landlig og fint til. Vi tørr ikke ha henne ute. Det er fælt å miste katten hvis den skulle bli påkjørt.
      Jeg syns også at folk ser ned på katt som kjæledyr. Akkurat som om hunder er mer verd. Katt og hund er like mye verd, for det er et levende dyr. En katt gir mye mer kjærlighet til mennesker enn hva en hund gjør. Katten forstår mye mer om hvordan vi mennesker har det enn hva hunden gjør.
      Fin, fin kveld til deg, mannen din og kattene dine 🙂
      Klem, klem fra Mona Elisabeth

    9. kjenner jeg blir så glad når du setter ord på dette!
      har selv en ung hankatt. Han fikk jeg når han var 3-4UKER gammel.
      eigeren drepte moren, og de andre kattene i kulle, men han jeg har, og søsteren ble ikke tatt, så da tok jeg de på dagen..
      Min har senskader, suttebehov, avhengig av heletiden ha meg inærheten når han er ute, blitt litt mer selvstendig ute nå etterhvert. Men han har også epilepsi, noe vi ikke er sikker på, men vi lurer på om kan være fordi han ble tatt fra såpass tidlig og ikke fikk i seg alt han trengte.. men dette er bare spkulasjoner fra våresside..
      Blir så lei meg når jeg ser og hører om katter som blir plasser ut alene.. Det er så SLEMT som det er mulig å få det!
      det er en individ på lik linje som alle andre..
      min katt skal for lov til og være her så lenge han lever, uaktuelt med noe annet.. Han er min lille pusebaby <3

    10. Cathrine: Tusen takk for kjempefin kommentar på blogginnlegget mitt!

      Ja dette er noe jeg brenner for, for jeg blir så oppgitt over alle tankeløse katteiere som lar kattene gå uvaksinert ute. De tenker ikke over at deres egne og andre katter kan bli smittet slik at de blir syke og i verste fall dør! En ting er at deres egen katt kan bli smittet av en sykdom, men å smitte andres katter er faktisk ikke greit! Da er de stor egoister.

      Dette kulle som nå er flyttet (F-kullet) bodde her litt lengre enn de egentlig burde, men det var fordi at de ikke var modne nok til å flytte før.

      Du har helt rett! Hvis huskatteiere som har huskattunger kan begynne å ta seg betalt for kattungene sine, hadde kanskje de som vil ha katt tenkt igjennom anskaffelsen nøye.

      Det virker som om de som skaffer seg hun faktisk har satt seg mer inn i rasen, og hvordan rasen er enn de som ønsker å skaffe seg en kattunge.

      Når jeg får besøk av interesserte kattungekjøpere, merker jeg fort om de har lest seg opp på rasen, og forberedt seg. Det er de interesserte jeg prioriterer øverst på listen min. Så har du de som over hodet ikke kjenner til rasen i det hele tatt, og som spør om de får lov til å pare abyssiner med huskatt for å selge halvabyssinere. De som har slike spørsmål strykes av liten min!

      Det er kjempeviktig at de som skal skaffe seg en katt eller hun vet at når de får seg et dyr, er de bundet opp 12 – 17 år frem i tid!

      Ønsker deg en kjempefin torsdag 🙂

      Purr, purr fra Toril og kattene

    11. gothicvamperstein: Tusen takk for kjempefin kommentar!

      Dette er noe jeg brenner for. Jeg har sett så mange som har skaffet seg et dyr, og når katten begynner å bli stor så gidder de ikke å ha den mer.

      Det har du het rett i. Det å gi fra seg en kattunge eller en hundevalp for tidlig er å sammenlikne med at man tar fra en 9 åring fra foreldrene. Vær så god klar deg selv liksom!

      Jeg har fått noen protester fra kattungekjøpere som ønsker kattungen når de er 8 uker gamle, og da svarer jeg rett og slett at det blir ikke aktuelt! Katten skal være hos meg i henhold til NRR sin regler til de er fylt 12 uker, og kanskje lengre hvis de ikke er modne for å reise. En gang var det en kjøper som skulle anmelde meg til politiet fordi han ikke fikk kattungen da den var 8 uker. Han kontaktet NRR, men han kom ingen vei. Til slutt hevnet han kjøpet, og det var like så greit!

      Ønsker deg en kjempefin torsdag 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    12. Norges beste vestkant: Tusen takk for kjempefin kommentar på blogginnlegget mitt! Setter kjempestor pris på tilbakemeldingen 🙂 Maine coon er populære katter her i Trondheim og Midt Norge. De er kjempetøffe de da 🙂

      Dette med å øke katten sin status er noe jeg brenner for, og det verste jeg hører er når folk sier: “Ja men det er jo bare en katt!”. Det så visst ikke bare en katt. Si det samme til en eier til en blandingshund? Aldri om folk ville sagt det!

      Jeg syntes det bildet av kattemamma Dixie og kattungene passet bra til dette temaet.

      Ønsker deg en kjempefin torsdag 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    13. Katrines skjønnhetsguide: Tusen takk for kjempefin kommentar på blogginnlegget mitt!

      Dette med å ta ansvar når man har skaffet seg en katt, eller for så vidt en hund også da er noe jeg brenner for!

      Det er så uansvarlig av katteieren å la en huskatt gå uvaksinert ute. Ikke nok med at den katten kan bli smittet, og kanskje også dø. Like ille er et om den katten som er uvaksinert smitter andre katter! Det er faktisk ikke greit! Vi som katteeiere har et kjempestort ansvar for at andre katteiere også tar ansvar for katten sin!

      Hvis jeg hører fra noen av mine kattungekjøpere at de ikke skal bruke katten de kjøper i avl, så sier jeg at jeg skal ha bevis fra veterinær for at katten deres blir sterilisert/kastrert. Jeg vil ikke at noen av mine kattunger skal pare seg med en huskatt, nettopp for å bekjempe uønsket kull.

      Huff! Det er alt for mange tankeløse katteiere som aldri skulle hatt katt! Jeg blir bare så frustrert på tanken! Særlig når jeg vet at det nå begynner å dukke opp saker hvor de finner kattunger som er dumpet ute for å dø!

      Ønsker deg en kjempefin torsdag 🙂

      Purr, purr fra Toril og kattene

    14. maramarlow: Tusen takk for kjempefin kommentar fra deg!

      Det er faktisk noe vi i rasekattmiljøet anbefaler alle huskatteiere som har kattunger at de må gjøre, og det kan være med på å øke huskatten sin status. De som da vil anskaffe seg katt vil da tenke mer igjennom det å skaffe seg katt, og ikke bare få en katt gratis!

      Ønsker deg en kjempefin torsdag 🙂

      Purr, purr fra Toril og kattene

    15. Mara: Tusen takk for kjempefin kommentar! Ja det gjelder alle dyr! Det å ta seg betalt vil få folk til å tenke mer alvorlig igjennom det å skaffe seg et kjæledyr!

      Ønsker deg en kjempefin torsdag 🙂

      Purr, purr fra Toril og kattene

    16. Else Marit: Tusen takk for kjempefin kommentar fra deg Else Marit vennen!

      Dette er et tema jeg brenner for, og jeg får ikke poengtert det nok! Jeg kjenner jeg blir kjempesint på tankeløse katteiere som lar kattene sine uvaksinerte ute. En ting er at deres katter kan bli smittet, men det er faktisk ikke greit hvis katten deres var smittet skulle komme til å smitte noen av mine katter! Da vil jeg si at de katteeierne er noen store egoister!

      Kastrering/sterilisering må til for å få stoppet problemet som skjer år etter år, nemlig dumping av uønskede kattunger! Dessverre ser det ikke ut for at noen huskatteiere forstår dette!

      De unnskylder seg med at det er jo så kjempekoselig å få kattunger på katten. Da får de ta seg betalt for kattungene, og ikke gi dem bort! Det å ta seg betalt for en huskattunge er faktisk helt legitimt, og det kan på sikt føre til at de som ønsker å skaffe seg en kattunge tenker igjennom på forhånd hva det vil si å skaffe seg en katt!

      Ønsker deg en kjempefin torsdag 🙂

      Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

    17. Irene: Tusen takk for en kjempefin kommentar fra deg! Vi to har jo diskutert dette temaet mange ganger, og du vet jo at dette temaet er noe jeg er engasjert i!

      En ting er jo at de som har uvaksinerte huskatter blir smittet, og i verste fall dør, men hva om katten deres er smittet, og smitter andre? Det er faktisk ikke greit i det hele tatt! Jeg hadde kommet til å bli kjempesint hvis en av nabokattene her vi bor hadde smittet noen av mine katter med en smittsom sykdom!

      Det er også uansvarlig å la en ukastrert hannkatt gå ute, for fertile hannkatter kan fort havne opp i slosskamp! I tillegg får vi aldri bukt med uønskede kattungekull når huskatter får formere seg fritt. Allerede står det nyheter i avisen om kattunger som er funnet dumpet ute for å dø! Det er kjempetrist å tenke på 🙁 Jeg får vondt langt inn i sjela når jeg ser slike nyhetsoppslag. Det er tydelig at disse katteeierne tenker: “Det er jo bare en katt!”. De hadde aldri i livet gjort det hvis det var en blandingshund!

      Hvis statusen til huskatten skal bli større, må de som har huskattunger begynne å ta seg betalt for en kattunge, og dèt med god samvittighet! Det kan føre til at de som ønsker å skaffe seg en huskatt tenker nøye igjennom anskaffelsen av katten!

      Ønsker deg en kjempefin torsdag 🙂

      Purr, purr, og stor klem fra Toril

    18. Mona Elisabeth: Tusen takk for kjempefin kommentar på blogginnlegget mitt!

      Dette temaet er noe jeg virkelig brenner for, og det er fordi jeg blir kjempefrustrert over de egoistiske huskatteierne som lar kattene sine gå uvaksinert ute. En ting er at de kan bli smittet av en sykdom, og i verste fall dø. Det andre er hvis den katten selv er smittet, og skulle komme til å smitte andre katter. Akkurat det er verre, og ikke minst egoistisk fra ende til annen!

      Allerede nå begynner man også å se artikler i avisene om kattunger som blir funnet dumpet ute for å dø, og det gjør meg kjempeforbanna! Akkurat det sier noe om disse katteiernes holdninger til katten som kjæledyr! Holdningene til de som dumper levende kattunger ute for å dø er sikkert: “Det er jo bare en katt!”

      Hvis huskatteiere som har huskattunger kunne begynner å ta seg betalt for kattungene, hadde også holdningen om at “Det er jo bare en katt” også forsvunnet, og de som ønsker en huskatt som kjæledyr tenkt mer nøye gjennom det enn når de vet at huskatten kan fås gratis!

      Ønsker deg en kjempefin torsdag 🙂

      Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

    19. Moving On: Tusen takk for en fin og utfyllende kommentar fra deg! Huff 🙁 Jeg får vondt langt inn i sjelen å høre at eieren drepte moren og de andre kattene! Det er slike katteiere som aldri burde hatt katt, og det er slike folk som fort tenker: “Det er jo bare en katt!”. Lurer på om eieren hadde gjort det hvis hun hadde måttet betalt for katten? Da får hun ikke katten gratis, og må vurdere nøyere om hvorvidt hun skal ha katt!

      Jeg blir også kjempelei meg når jeg leser om katter som blir dumpet ute for å dø! De som gjør dette er noen store egoister!

      Blir kjempeglad at det finnes slike katteeiere som deg <3 🙂

      Ønsker deg en kjempefin torsdagskveld 🙂

      Purr, purr fra Toril og kattene

    20. ja slike katteeiere burde ikke fått lov til og ha katter, og ja, lure på om det hadde vært samme utfalle om vedkommende hadde betalt for katta si.. hvem vet.
      Men nå har de ikke noe katter mer da, det er en liten trøst, selv om det var en 3 katter som måtte bøte med live før det skjedde.
      ja katter er liv og verdifulle liv de også!
      Jeg har tilbringt så utrolig mye tid sammen med min lille hankatt sisteukene at han har lært triks på hele greia! haha
      Nå sitter han på komando, og er snart opp i “Bamse” posisjon” hahah!
      Ha en kjempe fin Torsdagkveld du også 🙂

    21. Moving On: Det er nettopp det! Hvis de hadde måttet betale 1000 – 1500,- kr for en huskattunge så er jeg sikker at vi på sikt hadde fått opp øynene på de som ser på katten som: “bare en katt”, noe man får gratis. De som har huskattunger kan med god samvittighet ta seg betalt for en kattunge.

      Jeg blir kjemperørt over at det finnes slike katteiere som deg <3 🙂 Det beviser at katter kan lære seg å utføre triks hvis de trenes opp til det <3 🙂 Katten din høres kjempeherlig ut <3 🙂

      Ønsker deg en kjempefin torsdagskveld 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg