SOM KATTEEIER ER JEG NØYE MED HVA SLAGS SAND JEG BRUKER TIL KATTENE MINE!

Mine tre abyssinere er innekatter, og her hjemme har jeg tre kattedo som de bruker! Jeg er nøye med hva slags sand jeg bruker i kattedoene!

Helt i begynnelsen brukte jeg sand som jeg kjøpte på vanlig matvarebutikk, men jeg syntes den ikke absorberte lukt så godt, og den sugde heller ikke til seg urinen. En av abyssinerne mine fikk sår på baksiden av den ene baklabben, og jeg skjønte ikke hvorfor. Jeg var til veterinæren, og veterinæren trodde at såret kom pga en allergisk reaksjon. 

Etter en stund fikk jeg tips fra noen rasekattkollegaer som sa at jeg heller burde kjøpe sand fra dyrebutikker, for der var det kvalitet på sanden! “Hvorfor ikke?”, tenkte jeg.

Jeg fikk da tipset om å kjøpe merket Ever Clean klumpesand. Det gjorde jeg, og jeg la merke til forskjellen med en eneste gang på kattesanden som jeg kjøpte på nærbutikken, og kattesanden som jeg kjøpte på dyrebutikken!

Såret på baklabben til abyssineren godde etter noen få dager da jeg gikk over til å bruke Ever Clean. Både veterinæren og jeg trakk samme konklusjon om at sanden jeg hadde kjøpt i nærbutikken var alt for grov og ru. Det var det katten reagerte på! 

Etter dette har jeg bare brukt Ever Clean klumpesand. Den esken med sand ser slik ut: 

En 10 kg. eske med Ever Clean er drøy i motsetning til vanlig kattesand som jeg kjøpte på nærbutikken. 

Når katten går på do og tisser, suger sanden kjempegodt til seg urinen, og det dannes til klumper som er lett å fjerne med en kattedospade eller en vanlig spade.

Kattenes avføring lukter ikke i det hele tatt, slik det gjorde da jeg brukte kattesand kjøpt på nærbutikken. Da jeg brukte kattesanden som jeg kjøpte på Rimi, lukta det avføring lenge etterpå! Med kattesanden Ever Clean ble lukta borte med en eneste gang!

Sanden er tilsatt ekstra parfyme, for å holde unna vond lukt. Parfymen aktiveres ved kontakt med fukt, slik at den fungerer når det trengs!  

Siden jeg har korthårskatter bruker jeg vanlig klumpesand, men mine rasekattkolleager som har langhårskatter sverger til Ever Clean perlesand, for den klumper ikke inn i pelsen til f.eks. en maine coon som har lang pels. 

Det hender at jeg har kull med kattunger, og når kattungene er ca.4 uker gamle begynner de å spise fast føde. Da vil kattemamma slutte å vaske kattungene, og kattungene må lære seg å gå på kattedo. Bruk av klumpesand til kattunger er ikke bra, for kattunger er nysgjerrige, og de spiser og smaker på sanden. Klumpesand kan forårsake at sanden klumper seg i magen på kattungen, noe som igjen fører til forstoppelse, og kattungen kan rett og slett dø! Når jeg har kattungekull bruker jeg alltid Ever Clean perlesand helt til kattungene er så store at de ikke spiser på kattesanden! 

Dyrebutikken Animail selger denne sanden, og det er kjempebillig å kjøpe sanden fra dem: 

https://animail.no/ever-clean-extra-strength-scented-10kg.html?nosto=nosto-category

Mannen min reiser en del gjennom jobben sin, og selv blir det alt for tungt for meg å få med meg en 10.kg eske med Ever Clean. Etter flere operasjoner i håndledd, albuer og skuldre får jeg ikke til å løfte så tungt. Det hender at jeg går tom for kattesand når mannen min er bortreist, og kattesand må jeg ha. 

Selv fikk jeg tipset fra en abyssinnervenninne om at dyrebutikken Animail leverer varene sine direkte på døren, og det er kjempebra. Da vet jeg at jeg kan bestille noen esker med kattesanden Ever Clean fra Animail, og få det levert rett på døra. Det er jo mye mer praktisk for meg å få det hjem til meg, for da slipper jeg å bære tungt ut av butikken! 

Dette er noe jeg virkelig anbefaler til alle som har dyr! Bestill varene på nettet, og få varene levert hjem til dere! 

 

 

http://bfy.nu/no/MG0

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg