GRATULERER MED 4-ÅRSDAGEN TIL (N) HAKRILAS E-KULL <3 :)

07.06.2013 fødte Nadina sitt 2.kull. Det var E-kullet i (N) Hakrilas Abyssineroppdrett som ble født 🙂

Etter Nadina ble paret la hun på seg, og når det nærmet seg fødsel var hun trillrund som en ball, og hun orket nesten ikke å bevege seg. 

Jeg husker dagen som det var i går. Det var dag 63 i drektighetsperioden, og det var en fredag. Hadde beregnet kattungefødsel på dag 65 eller 66…. Mannen min og jeg satt og spiste middag, og vi var akkurat ferdig med middagen da jeg oppdager at vannet gikk. Da var det å få Nadina på rommet hvor fødekassen stod klar. Jeg ringte en rasekattvenninne som skulle komme å være der sammen med meg under fødselen, men hun måtte gjøre en jobb ferdig før hun kom. Det er alltid godt å være en ekstra hvis noe skulle skje under fødselen. 

Veene til Nadina økte på, og ca.kl.18.30 var kattunge nr.1 født. Nadina vasket og gjord ren den førstefødte kattungen, og kattungen fant veien til puppen nokså fort. Rasekattvenninne min kom. Nadina fødte så kattunge nr.2, så kom nr.3, nr. 4 og nr.5. Gjett om Nadina var sliten? Hun var kjempesliten stakkars. Hele tiden under fødselen holdt jeg kontakt med oppdretteren til Nadina, for hun var kjempespent hun også 🙂 

Etter kattunge nr.5 var født var vi sikker på at fødselen var overstått, for på ultralyd hadde veterinæren sett kun 4 kanskje 5 kattunger. Rasekattvenninnen min og jeg går ut og tar en røyk før hun kjører hjem Jeg kommer inn, og mannen min sier: “Hun ligger og har pressrier for en kattunge til!”. Jeg sa: “Nå tuller du!”, og gikk inn til Nadina. Jo da. Der ligger Nadina og presser ut kattunge nr.6! Det hele var så surealistisk og helt uvirkelig! 6 kattunger? Jeg tenkte: “Hjelpe meg!” Etter den siste kattungen var født slappet Nadina av av, koste seg med sine nyfødte kattunger og lå bare og nøt seksbarnsmammatilværelsen. 

Jeg ringte oppdretteren til Nadina, og sa: “Det ble ikke fem kattunger!”. Oppdretteren svarte: “Hva? Var noen av dem dødfødte?”. “Nei”, svarte jeg. “Det ble 6 stykkker”. Oppdretteren sa: “Hva?” “Du tuller”. Jeg måtte innrømme at det gjorde jeg ikke. 

I kullet var det 3 viltfargede og 3 sorrelfargede abyssinerkattunger, og planen min var å ta vare på en sorrelhunnkatt. Normalt sett ser jeg hvilket kjønn kattungene har med en gang de er født, men på dette kullet var det vanskelig, for de var så opphovnet rundt kjønnsåpningen. Det er helt normalt. Vi avventet til dagen etter med å sjekke. 

Da jeg sjekket kjønnene oppdaget jeg at det var 6 hannkatter som Nadina hadde fått. 6 hannkatter? Ikke en eneste hunnkatt blant kattungene. 

Kattungene vokste til, og sekserbanden som jeg kalte dem var med hånden på hjertet det roligste kullet jeg har hatt i mitt oppdrett. Nadina var en kjempeflink kattungemamma for kattungene sine, og hun var som hun alltid har vært en tålmodig kattungemamma. Hun ammet dem, vasket dem og gav dem oppdragelse. 

Alle kattungene fikk kjempeflotte nye hjem hos kjempeflotte eiere som elsker abyssinerne sine av hele sitt hjerte <3 <3 <3 Av de 6 er det dessverre to som er død. Elvis ble dessverre påkjørt av en bil da han slet seg fra selen sin da familien hadde ham i bånd ute i hagen. Det kom en annen katt inn på tomten, og Elvis skulle jag bort den fremmede katten. Begge kattene ble påkjørt. Hele familien ble helt sønderknust etter hendelsen, og ungene gråt seg i søvn. De ønsket seg en ny abyssiner. 

Jeg hadde tatt tilbake Estilo fra hans fòrverter pga brudd på fòrvertavtalen. Så meg nøtt til å kastrere Estilo. I mellomtiden bodde han her hjemme. Så en dag ringer faren til familien som hadde Elvis, og lurte på om jeg hadde nytt kull med kattunger. Det hadde jeg ikke, men så fortalte jeg at Estilo trengte nytt hjem. Han kom innom for å se på Estilo, og lurte på om han kunne få låne med ham hjem for å prøve ham ut hjemme. Hvis kona og ungene var enige ville han kjøpe Estilo. Han fikk låne med seg Estilo, og det ble jubel da Estilo kom hjem til dem. Ungene ble kjempeglade at de gråt av glede. Det var en lykkes dag. Senere på kvelden fikk jeg telefon at kona hans kom ned med penger, og vi signerte kjøpekontrakt. 

Emil døde for noen få uker siden 🙁 Eieren merket atferdsproblemer på ham. Emil gikk til angrep på alle. Hun tok ham med seg til veterinæren som tok CT, og det viste seg at Emil hadde hjernesvulst, og flere små svulster i hodet 🙁 Det var stor sorg for eieren <3 🙁 

De andre fire lever i beste velgående hos sine kjempeflotte eiere som elsker kattene sine av hele sitt hjerte <3 🙂 

Gratulerer så mye med 4-årsdagen til gutta i (N) Hakrilas E-kull <3 <3 <3 <3 🙂 

 

Lykkelig nybakt kattungemamma Nadina koser seg med sine små nyfødte nurk <3 🙂 

 


Kattungene i (N) Hakrilas E-kull 3 dager gamle <3 🙂 

 


Sekserbanden slapper av i kattungebingen <3 🙂 

 


Kattungene i (N) Hakrilas E-kull slapper av i sofaen <3 🙂 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#abyssiner #abyssineroppdrett #kattunger #bursdag #2013 #bilder #minner

 

10 kommentarer
    1. Grattis med dagen til godingene;)) Jeg håper de blir skjemt bort med den beste maten de liker. Og jeg husker den gjengen da jeg besøkte deg hjemme i Trondheim. De var råherlige alle sammen;))
      Sååå råtrist da med Elvis og Emil;(( Men bra de som hadde Elvis fikk Estilo;))
      Ha en fin kveld;))
      Stooor klem fra Else Marit

    2. Forsinka gratulerer med dagen til e-kullet 🙂 Gjett om jeg husker den kvelden da du oppdaterte faebookprofilen din når du fortalte at Nadina hadde fått seks kattunger 🙂 Jeg trodde ikke det jeg leste først, og jeg husker jeg sendte deg en sms og en chat på facebook hvor jeg spurte om du tulla.
      Vakre bilder av kattene 🙂
      Fin, fin kveld til deg, mannen din og kattene dine 🙂
      Klem, klem fra Mona Elisabeth

    3. Due: Tusen takk for det 🙂 Den rasen er en kjempeherlig, leken, nysgjerrig, hengiven og intelligent rase som bare må oppleves i levende live 🙂 Det er rasen som er mest lik hunden, for de er lette å dressere. Mine katter går fint i sele og bånd de. De er noen klovner, og vi har fått oss mang en god latter ja 🙂

      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    4. Else Marit: Tusen takk for det! Jeg skjønner ikke hvor de fire årene har blitt av, og tenk når er fire av gjengen blitt 4 år gamle 🙂

      Det var et kjempeherlig kull med full fart og liv <3 🙂

      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke 🙂

      Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

    5. Mona Elisabeth: Tusen takk for det 🙂 Ha, ha, ha 🙂 Ja det var mange som skrev sms’er og chatmeldinger til meg den kvelden da jeg fortalte at Nadina hadde fått 6 kattunger 🙂 Det var et stort kull, men du verden for et kjempeherlig kull <3 🙂

      Rart å tenke på at fire av kattungene i E-kullet nå er 4 år gamle <3 🙂

      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke 🙂

      Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg