DU LEVERER IKKE INN EN FRISK KATT TIL AVLIVING!

I går var det flere av mine facebookvenner som delte denne inderlige fra Byåsen Dyrehospital i Trondheim: 

 


 

 


 

 

Jeg blir dypt rystet at katteiere leverer inn en frisk katt til veterinæren, og ber om avliving! Vedkommende katteeier skulle aldri i livet fått lov til å ha dyr! Jeg får vondt langt inn i sjelen når jeg leser slike annonser! Det beviser hvor egoistiske noen katteeiere er! Jeg kjenner jeg blir kjempesint at jeg ser rødt på slike egoistiske katteiere! 

Dette var for 3 – 4 år siden jeg skulle vaksinere en av kattene mine. På veterinærkontoret sitter det en en far med sine to unger. Ungene var sønderknust av sorg, for de skulle tydeligvis avlive katten sin. Jeg spurte om katten var syk. Faren svarte meg: “Nei katten er ikke syk, men vi skal på ferie, og  vi har ikke noen til å passe den mens vi er borte”. Katten deres var 2 år, og den var kjempenydelig <3 Jeg holdt på å hoppe ut av mitt gode skinn, og kjente jeg ble så sint på denne faren at de skulle avlive en frisk katt! Det gjør du bare ikke. Prøvde å si til faren at det fantes kattepensjonat å ha katten på, men denne faren sa at det ble for dyrt! Hva pokker? Kattepensjonat for dyrt?? Jeg hadde lyst å røske transportburet ut av hendene på denne faren, og ta med katten hjem. Hadde jeg hatt plass, skulle jeg gladelig ha gjort det, men den gangen hadde jeg 5 katter her så det var dessverre uaktuelt! Det verste av alt at ungene spurte om de kunne få en ny katt etter ferien, og gjett hva denne faren sa: “Jo da etter ferien skal dere få en ny katt!” Jeg var sjokkert og stum! 

Hvilke signaler gir det til unger når man skaffer seg en katt, for så å avlive katten når man skal på ferie? Jo det skal jeg fortelle. Ungene vil automatisk lære at katter er bruk og kast, et dyr man kvitter seg med når man skal på ferie! Fy flate! Snakk om uansvarlige katteeiere! 

Heldigvis hadde ikke veterinærkontoret hjerte til å avlive denne burumeserkatten som ble levert inn for avliving på dyrehospitalet i går. Burumeserkatten fikk ett nytt hjem, og får mange gode år fremover <3 🙂 

Jeg mener at du skaffer deg ikke en katt, og leverer katten inn til avliving fordi du blir lei av katten eller skal på ferie! Det synes jeg er så egoistisk og korttenkt. Har du ikke råd til å ha katten på kattepensjonat skaffer du deg ikke et kjæledyr! 

Nå vet ikke jeg hva som var årsaken til at denne burumeserhannkatten ble levert inn til avliving. Dyrleger jeg har pratet med forteller at to av hovedårsakene til avliving av friske katter, er fordi katteeierne er lei av å ha katt, og fordi katteeierne ikke har råd til å ha katten på kattepensjonat.

Når man skaffer seg en katt, vet man at katten kan bli 16 – 17 år gamle, og det må man ta med i betraktningen. Du vet som katteeier at det kommer ferier hvor du kanskje reiser bort, og det tar man med i betraktningen. På mange kattepensjonat kan man få en avtale om fastpris for å ha katten der de dagene/ukene man skal bort. Der viser kattepensjonat velvilje.

Hvis man er lei av å ha katt, så er det mange muligheter. Man kan annonsere på finn.no om å få omplassert katten, og det finnes mange som kanskje ønsker seg en katt. Jeg vet at FOD har kjempestor pågang om sommeren, og de har dessverre ingen kapasitet å ta inn omplasseringskatter. Dessverre 🙁 Det skyldes ene og alene uansvarlige og egoistiske katteeiere! 

En stor svensk abyssineroppdretter gikk bort på nyåret. Hun skal ha stor ære for innførsel av abyssiner som rase i Sverige. Mannen hennes orket ikke ha abyssinere siden han er godt opp i årene. I samarbeid med andre abyssineroppdrettere ble det delt på facebook at abyssinerne til denne svenske oppdretteren skulle omplasseres. Alle abyssinerne fikk nye, kjærlige og gode hjem, og de fikk leve videre <3 🙂 

Jeg syns dyrehospitalet gjorde det rette i å ikke avlive denne friske og nydelige burumeserhannkatten, og all ære til dem som delte innlegget på facebook slik at katten fikk ett nytt hjem <3 🙂 

Selv engasjerer jeg meg i at folk skal skjønne at kattens status må økes, og at katten som kjæledyr skal bli likestilt med det å ha en hund! Det er ett av målene til kattklubber i Norge. Slik det er i dag er kattens status langt under hunden dessverre 🙁 

Hvis det er slik at man skal flytte går det kjempefint å holde katten inne i 3 uker selv om de er vant å gå utendørs. Huspusen jeg hadde (Svartfot) var utekatt helt til vi flyttet i en ny leilighet, og etter vi flyttet valgte vi å holde ham inne 3 uker. Etter disse tre ukene ble han innekatt sammen abyssinerne mine, og han gjorde ikke noe tegn til å gå ut. Da var Svartfot 7 år gammel! 

Skjerp dere uansvarlige og egoistiske katteiere! Hvis du ikke har tid eller råd til å ha katt, så omplasserer du katten til en ny og kjærlig familie, og du leverer ikke inn en frisk katt til avliving! Det er dere uansvarlige og egoistiske katteiere som aldri i livet skulle hatt katt! Dere skulle blitt svartelistet i et register med forbud om å ha dyr for all framtid! 

 

16 kommentarer
    1. Maren Helgemo: Nei dessverre 🙁 Da jeg så den annonsen som flere av mine venner inkludert meg selv delte på facebook fikk jeg vondt langt inni hjertet mitt 🙁

      Jeg også er kjempeglad for at burumeserhannkatten fikk et nytt hjem <3 🙂

      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg 🙂

      Purr, purr fra Toril og kattene

    2. Dette gjelder dessverre ikke bare katter. Jeg har hørt en mor si til sin datter at når de ble lei av kaninen sin så kunne de bare sette den ut i skogen. Dette var langt nord, og kaninen ville ikke hatt en sjanse om vinteren om den skulle ha levd i det fri helt plutselig. Det er helt sykt hvor lite folk bryr seg. De ser mennesket som nummer én, og alt annet er underlagt mennesket. Kjemper man for dyrs rettigheter så er man teit. Mennesket er en arrogant og fæl art 🙁

    3. livetsmangesider: Huff 🙁 Er det mulig??? Jeg vår kjempevondt langt inni hjertet 🙁 Tenk på de holdningene datteren lærte av sin mor? At dyr er bruk og kast, og når man er lei dem er det bare å la dem dø!

      Jeg er helt enig! Mennesker er en egoistisk art som kun tenker på seg selv!

      Selv kjemper jeg for dyrs rettigheter, og jeg er stolt av det <3

      Ønsker deg en kjempefin fredag, og en kjempefin og god helg 🙂

      Purr, purr fra Toril og kattene

    4. Jeg delte også innlegget fra Byåsen Dyrehospital på facebook i går, og jeg lurer på hvor hjerterå og kald eierne til denne katten kan være? En frisk katt avlives?
      Da vi fikk Macco hadde vi familieråd hvor jentene var med, og vi gjorde det helt klart for dem at når vi fikk oss katt var det et levende individ, og katten kom til å leve i mange år sammen oss. Jentene var bevisste på at når vi skulle på ferie skulle katten på kattepensjonat. Hver gang vi reiser bort, bruker vi Skatval Kattehotell til Maco, og han har det bra der 🙂 Vi måtte forsikre oss at ikke jentene gikk lei når Macco ble voksne, for en kattunge blir voksen en gang.
      Jeg kunne aldri hatt samvittighet til å avlive ham fordi jeg ikke hadde tid eller ork til å ha katt. Oppdretteren til Macco har gitt oss beskjed om at hvis vi måtte omplassere Macco skal hun ha beskjed slik at hun får ordne nytt hjem til ham. Aldri i livet om vi ville kvitte oss med Macco. Ingen av oss i familien har samvittighet til det.
      Det er tragisk at noen katteeiere tar så lettvint på å ha katt, og den katten som Byåsen Dyrehospital la ut annonse på var en burmeser. Altså en rasekatt som koster noen tusen kroner.
      Det er bra at du skriver om dette på bloggen din, for katteeier må bevisstgjøres for hvordan de behandler kattene sine. En katt er ikke en ting som du ikke orker å ha etter noen år.
      En fin kveld ønskes deg 🙂
      Godklem fra Irene

    5. Jeg greier ikke skrive noe, for jeg blir opprørt av å lese sånt 🙁 Hvorfor kjøper de en rasekatt når de etter noen år vil avlive den? Hvis katten hadde vært syk hadde jeg skjønt det, men en katt som er frisk? Det er over min fatteevne.
      Beskrivelsene jeg har på de som vil avlive friske katter uten grunn er at de er tankeløse, empatiløs, kalde og følelseskalde.
      Det som skremmer meg er hvis taneløse katteeiere som vil kvitte seg meg katten sin har unger. Foreldrene er dårlige forbilder for ungene sine.
      De som gjør dette fortjener aldri mer å ha en katt. Finnes det et svarteregister for katteeiere som ikke tar hånd om kattene sine?
      Når vi reiser på ferie har vi alltid Lucia å kattekennel, eller så har vi noen omgangsvenner som har henne hjemme hos seg.
      Jeg tenker på Lucia, for det kunne ikke falt meg inn å avlive henne som er frisk. Det hadde ikke i min villeste fantasi vært aktuelt en gang.
      Fin, fin kveld til deg 🙂
      Klem, klem fra Mona

    6. Forferdelig at folk bryr seg så lite om dyret sitt at de lar ferie gå over dyret.. Her i huset så reiser vi ingen steder uten å ha garanti for at Felix har noen som kan komme innom å gi kos, mat og drikke hver dag… Om det er krise å det er mulig, så tar vi han heller med oss.. Det gjorde vi jula 2010.. Da ble Felix med til Trondheim for å feire jula hos mamma.. Hehe.. Mamma var jo bekymret for juletreet da.. Men han var flink pus å lot det være ^^
      Men om det ikke er mulig å sånn, da er det faktisk ikke værre enn å prøve seinere.. Å er det snakk om flybiletter osv, så kan de heller forsikre de så man kan få igjen pengene om det skjer noe uforutsett…

    7. Unnskyld meg. Hva er det som feiler slike katteeiere? Har du skaffet deg katt får du fanken meg ta hånd om den. Jeg blir kvalm når jeg leser innlegget om at den fem år gamle burmeseren ble levert inn til avliving;(( Det gjør du bare ikke.
      Det du skriver om denne faren som du traff da du var til veterinæren husker jeg godt at du skrev om på facebook og fortalte. Hvis jeg hadde sittet der hadde jeg tatt katten med meg og tatt vare på den. Jeg tenker på det du skriver nå han lovte ungene en ny katt. Det ser ut som om noen ser på katten som en bruk og kast. Sånne folk skulle fanken meg aldri hatt katt!
      Jeg er gald for å lese at denne burmeseren fikk et nytt kjærlig hjem;))
      Takk for at du skriver om dette viktige temaet snuppa mi;))
      Ha en fin kveld;))
      Stooor klem fra Else Marit

    8. Irene: Vi var nok mange som delte Byåsen Dyrehospital sin inderlige bønn ja!

      Jeg fikk vondt langt inn i sjelen da jeg så at en fem år gammel frisk katt skulle avlives! Hva i huleste er det disse katteeierne tenker på? De må være følelsesløse og kalde personer som i det hele tatt har hjerte til å tenke tanken om å avlive en frisk katt!

      Heldigvis har vi en burumeseroppdretter i klubben! Hun tok kontakt med en av Norges største burumeseroppdrettere som bor på Østlandet! Det viste seg at den burumeserkatten var fra hennes oppdrett, og gjett om hun ble sint da?

      Vedkommende som ville avlive katten er foreldre til en 9 åring, og vedkommende hadde ikke tid til å ha katt! Det er pokker meg ingen unnskyldning! Tenker med grøss og gru hva slags verdier og holdninger om katt denne 9 åringen vil få! Tanken på det skremmer meg!

      Når kattungekjøpere henter katten må de signere en kjøpekontrakt som de får med seg. Der står det svart på hvitt at hvis kjøper ikke kan beholde katten skal oppdretter varsles! Det er fordi oppdretteren skal vite hvor hans/hennes avkom befinner seg, og med tanke på eierskifte på stamtavlen!

      Min mening er at de som i det hele tatt vil avlive en frisk katt er egoistiske, og de fortjener så absolutt ikke å få tak i seg katt igjen.

      Selv har jeg fått navnet på vedkommende, og gitt navnet videre til mine abyssinervenner i tilfelle vedkommende vil ha en annen rasekatt senere. Da får vedkommende ikke kjøpe en rasekatt fra noen av oss! Rasekattmiljøet er lite når det kommer til stykket, og vi snakker sammen alle sammen!

      Jeg er kjempeglad for at det kom en reddende engel slik at den kjempefine burumeserkatten fikk leve videre <3 🙂

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag 🙂

      Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

    9. Mona Elisabeth: Vi var nok mange som delte Byåsen Dyrehospital sin inderlige bønn ja!

      Jeg fikk vondt langt inn i sjelen da jeg så at en fem år gammel frisk katt skulle avlives! Hva i huleste er det disse katteeierne tenker på? De må være følelsesløse og kalde personer som i det hele tatt har hjerte til å tenke tanken om å avlive en frisk katt!

      Heldigvis har vi en burumeseroppdretter i klubben! Hun tok kontakt med en av Norges største burumeseroppdrettere som bor på Østlandet! Det viste seg at den burumeserkatten var fra hennes oppdrett, og gjett om hun ble sint da?

      Vedkommende som ville avlive katten er foreldre til en 9 åring, og vedkommende hadde ikke tid til å ha katt! Det er pokker meg ingen unnskyldning! Tenker med grøss og gru hva slags verdier og holdninger om katt denne 9 åringen vil få! Tanken på det skremmer meg!

      Når kattungekjøpere henter katten må de signere en kjøpekontrakt som de får med seg. Der står det svart på hvitt at hvis kjøper ikke kan beholde katten skal oppdretter varsles! Det er fordi oppdretteren skal vite hvor hans/hennes avkom befinner seg, og med tanke på eierskifte på stamtavlen!

      Min mening er at de som i det hele tatt vil avlive en frisk katt er egoistiske, og de fortjener så absolutt ikke å få tak i seg katt igjen.

      Nei dessverre 🙁 Det finnes ikke et slikt register, men vi rasekattoppdrettere har god kontakt med hverandre, og vi gir hverandre navn på de som ikke skal få kjøpe katt! Selv har jeg fått navnet på vedkommende, og gitt navnet videre til mine abyssinervenner i tilfelle vedkommende vil ha en annen rasekatt senere. Da får vedkommende ikke kjøpe en rasekatt fra noen av oss! Rasekattmiljøet er lite når det kommer til stykket, og vi snakker sammen alle sammen!

      Jeg er kjempeglad for at det kom en reddende engel slik at den kjempefine burumeserkatten fikk leve videre <3 🙂

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag 🙂

      Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

    10. Mjiaow: Vi var nok mange som delte Byåsen Dyrehospital sin inderlige bønn ja!

      Jeg fikk vondt langt inn i sjelen da jeg så at en fem år gammel frisk katt skulle avlives! Hva i huleste er det disse katteeierne tenker på? De må være følelsesløse og kalde personer som i det hele tatt har hjerte til å tenke tanken om å avlive en frisk katt!

      Heldigvis har vi en burumeseroppdretter i klubben! Hun tok kontakt med en av Norges største burumeseroppdrettere som bor på Østlandet! Det viste seg at den burumeserkatten var fra hennes oppdrett, og gjett om hun ble sint da?

      Vedkommende som ville avlive katten er foreldre til en 9 åring, og vedkommende hadde ikke tid til å ha katt! Det er pokker meg ingen unnskyldning! Tenker med grøss og gru hva slags verdier og holdninger om katt denne 9 åringen vil få! Tanken på det skremmer meg!

      Når kattungekjøpere henter katten må de signere en kjøpekontrakt som de får med seg. Der står det svart på hvitt at hvis kjøper ikke kan beholde katten skal oppdretter varsles! Det er fordi oppdretteren skal vite hvor hans/hennes avkom befinner seg, og med tanke på eierskifte på stamtavlen!

      Min mening er at de som i det hele tatt vil avlive en frisk katt er egoistiske, og de fortjener så absolutt ikke å få tak i seg katt igjen.

      Selv har jeg fått navnet på vedkommende, og gitt navnet videre til mine abyssinervenner i tilfelle vedkommende vil ha en annen rasekatt senere. Da får vedkommende ikke kjøpe en rasekatt fra noen av oss! Rasekattmiljøet er lite når det kommer til stykket, og vi snakker sammen alle sammen!

      Jeg er kjempeglad for at det kom en reddende engel slik at den kjempefine burumeserkatten fikk leve videre <3 🙂

      Felix har det som plommen i egget hos deg og samboeren din <3 🙂 Det vises på hele katten at han trives, og du er jo en sann dyrevenn. En sann dyrevenn har du alltid vært <3 🙂

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag 🙂

      Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

    11. Else Marit: Tusen takk for kjempefint svar i forbindelse med blogginnlegget mitt vennen!

      Jeg fikk vondt langt inn i sjelen da jeg så at en fem år gammel frisk katt skulle avlives! Hva i huleste er det disse katteeierne tenker på? De må være følelsesløse og kalde personer som i det hele tatt har hjerte til å tenke tanken om å avlive en frisk katt!

      Heldigvis har vi en burumeseroppdretter i klubben! Hun tok kontakt med en av Norges største burumeseroppdrettere som bor på Østlandet! Det viste seg at den burumeserkatten var fra hennes oppdrett, og gjett om hun ble sint da?

      Vedkommende som ville avlive katten er foreldre til en 9 åring, og vedkommende hadde ikke tid til å ha katt! Det er pokker meg ingen unnskyldning! Tenker med grøss og gru hva slags verdier og holdninger om katt denne 9 åringen vil få! Tanken på det skremmer meg!

      Når kattungekjøpere henter katten må de signere en kjøpekontrakt som de får med seg. Der står det svart på hvitt at hvis kjøper ikke kan beholde katten skal oppdretter varsles! Det er fordi oppdretteren skal vite hvor hans/hennes avkom befinner seg, og med tanke på eierskifte på stamtavlen!

      Min mening er at de som i det hele tatt vil avlive en frisk katt er egoistiske, og de fortjener så absolutt ikke å få tak i seg katt igjen.

      Selv har jeg fått navnet på vedkommende, og gitt navnet videre til mine abyssinervenner i tilfelle vedkommende vil ha en annen rasekatt senere. Da får vedkommende ikke kjøpe en rasekatt fra noen av oss! Rasekattmiljøet er lite når det kommer til stykket, og vi snakker sammen alle sammen!

      Jeg er kjempeglad for at det kom en reddende engel slik at den kjempefine burumeserkatten fikk leve videre <3 🙂

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag 🙂

      Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

    12. Uhørt! Men det er vel slik denne bruk og kast verdenen, vi lever i, har blitt. Overflatisk, kalkulerende og iskald. Det var vel kos en stund, helt til de skulle på ferie!!!
      Det skulle finnes et register over slike mennesker. De burde ikke fått lov til å ha hverken katter, eller andre dyr for den saks skyld!

    13. Hei,hei Toril 🙂
      Nei,for meg er det en utenkelig tanke å ofre dyrene mine for noe som helst !
      Det er eieren som bestemmer over forsvarsløse dyr,de er underlagt alt man måtte finne på å gjøre mot dem av grusomheter.Mye av det folk klarer å gjøre mot dyrene gjør meg rett og slett fysisk dårlig og det er svært mye jeg ikke orker å klikke meg inn på for å se på nett,rett og slett fordi at jeg blir syk av det.
      Debatten om å levere friske dyr til avlivning fordi at det er mest bekvemmelig for eieren vil jeg ikke delta i,jeg nøyer meg med å si at det er helt forkastelig og en grusom egoistisk handling.
      Å begrunne avlivning av friske katter med at det blir vanskelig for kattene å omstille seg,ved fks.flytting er en total ansvarsfraskrivelse av forpliktelsene man har som dyreeier.
      Jeg tenker at debatten blir høyaktuell nå som blogger har skrevet i all offentlighet at avlivning av friske dyr var bloggeren løsning på “problemet”.
      Jeg har hatt katter i hele mitt liv og det har skjedd at kattene har flyttet med meg.Min sønns katt flyttet ut her til oss da den var ca seks år og flyttingen har gått helt fint alle ganger.
      Jeg syns det blir for lettvinte løsninger,dyrene har (endelig) fått seg et rettsvern,jeg håper det blir tatt i bruk snart.
      Ha en flott lørdag,Toril og god helg 🙂
      Hilsen synskepeggy.

    14. Jeg husker du postet dette innlegget en gang for et par år siden, og jeg vet jeg har kommentert på innlegget tidligere.
      Vet du hva jeg blir lynende sint når jeg leser at katteeiere velger å avlive friske katter. Hjertene deres må være av gråstein som er hardt og iskaldt. Slike eier skulle blitt oppskrevet i et register for ikke å få lov til å ha katt eller hund mer.
      Jeg husker det gikk bra med denne burmeserkatten som saken handlet om, men jeg tror det er mange som ser på katten som bruk og kast. Det gjør meg lynende sint, og jeg har hatt lyst til å fortelle disse katteeierne noen sannhetens ord om hvordan de er som katteiere. Hjerteløs, kynisk og kald.
      Vi flyttet fra Bergen til Kristiansund, og vi hadde huskatten Busten vår og somalihunnkatten vår Lucia. Busten var 9 år gammel, og han var utekatt. Det gikk fint å holde ham inne. Busten fikk gå ut etter 3 ? 4 uker, og vi var heldige som fikk beholde ham til 2015. Da døde han av alderdom, og det var trist for hele familien 🙁
      Fin, fin lørdag til deg, mannen din og kattene dine 🙂
      Klem, klem fra Mona Elisabeth

    15. Synes sånne ting er kjempeviktig å ta tak i, så delte dette innlegget på facebook i håp om at folk som faktisk vurderer å ta livet av et av familiemedlemmene sine ser det. Skjønner ikke hvorfor sånne ting er lov.. Husker noen i familien min fikk katt av oss (hun er sterilisert nå), og maks et år senere da hun hadde fått barn så tok de både moren og alle ungene med til dyrlegen og avlivet de!!!! Altså hvor lite empati har man da?? Og like etter så skaffet de seg en katt til.. For ikke å nevne alle kaninene og hamsterne osv. de har hatt.. Er fortsatt sint på de for den / de handlingene den dag i dag..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg