SISTE KATTENYTT HOS OSS :)

I dag skriver vi 03.08. 2014, og august måned er godt i gang. Sommeren her i Trondheim har vært kjempefin med varmt og godt vær. Gradestokken har vist over 30 grader i sola flere dager, og vi har hatt flere tropenetter. Det har har av og til vært litt for varmt for oss tobente, men også for kattene. De har lagt langflate på hver sin skyggeplass, og våknet til liv om kvelden. Vi får sola på verandaen vår kl.12.30 hver dag, og når solen har kommet dit, har ikke kattene vært ute på katteverandaen.

Det viktigste når man har katter er å sørge for at kattene får i seg nok væske, og det har kattene våre vært flinke til. Når det har vært litt for varmt for dem, har jeg satt på vifta slik at at de kan få en sval bris.

Et annet godt råd er å legge en kald håndduk over katten når det er for varmt. Det har jeg sett noen av mine rasekattkollegaer har gjort på kattene sine når det var på det varmeste.

I dag er det 17 grader og overskyet her. Kattene er mer i vigør nå enn da det var på det varmsete 🙂

KKMN sin utstilling er over, og som sagt var jeg kjempefornøyd med utstillingsresultatene. Dixie fikk sin Grand Internasjonal Champion tittel og Estilo ble Champion 🙂 Dixie skal nå begynne å konkurrere i klasse 3 for å bli Supreme Champion, og Nadina er kommet et godt stykke på vei til å få tittelen Supreme Champion. Dermed vil Nadina og Dixie konkurrere mot hverandre. Av den grunn kan jeg ikke melde på begge jentene på utstillinger. En av dem vil bli Ex 2, og nå får Dixie vente med utstillinger til hun har fått et kull. Planen er å pare henne, men hun har hatt en pause fra løpetiden i sommer. Det er vanlig at katter har pause med løpetid når været er varmt.

Estilo (en av de 6 hannkattene i E-kullet som ble født 07.06.2013) har bodd hos fòrvert. Når man har en katt hos fòrvert, betyr det at katten bor hos noen og gir den mat. Den som katten står på stamtavlen er eier av katten inntil katten er kastrert/sterilisert. Når man utarbeider en fòrvertavtale, setter man opp visse betingelser som fòrvertene må holde! Det hadde fòrvertene til Estilo også. Noen av kravene jeg stiller til fòrvert er at de ikke under noen omstendigheter skal slippe katten ut, og katten skal være fertil i 1 – 1 1/2 år! Når katten kastreres vil fòrvertene få katten som sin.

Da jeg annonserte kullet mitt til salgs var det ei som kontaktet meg om hvor mye det kostet for en abyssner. Hun fortalte at hun hadde hatt en abyssiner fra før. Jeg fortalte henne hva jeg tok i pris, men hun syntes det var for dyrt, og lurte på om hun kunne få Estilo på fòr. Det sa jeg at jeg måtte tenke på. I neste øyeblikk hadde hun ringt til flere av mine abyssinervenner og forhørt seg om hun kunne få en abyssiner på fòr. Vedkommende hadde allerede en kastrert huskatt og en britisk korthår (omplasseringskatt) i tillegg til hunder. Hun virket som en dyrekjær person. Magefølelsen min for at hun skulle være fòrvert for Estilo var ikke helt god, for jeg følte at hun hadde for mange dyr slik at Estilo på en måte ble glemt, og det hadde jeg ikke lyst til.

Til slutt bestemte jeg meg for at hun skulle få være fòrvert for Estilogutten. Jeg har hatt katter hos fòrvert tidligere, og det har aldri vært noe problem med de jeg har hatt. De har respektert fòrvertavtalen som jeg har utarbeidet. I tillegg har jeg fått oppdatering med bilder av katten. Etter Estilo flyttet har jeg ikke mottatt et eneste bilde, og det har vært dårlig med oppdatering om hvordan det gikk med ham. I desember tok hun kontakt med meg, og hun lurte på når Estilo kunne kastreres. Jeg henviste til fòrvertavtalen om at han skulle være fertil i 1 – 1 1/2 år, og jeg spurte henne om Estilo sprayet. I desember var Estilo 7 måneder gammel, og ikke kjønnsmoden i det hele tatt! Av erfaring vet jeg at de aller fleste veterinærene ikke ønsker å kastrere unge hannkatter, fordi de trenger å vokse og utvikle beinstammen sin.

I januar kom det en ny forespørsel om at nå måtte Estilo kastreres. Igjen spurte jeg om han sprayet, og det gjorde han ikke. Jeg hensviste til fòrvertavtalen om å holde ham fertil! I dag skjønner jeg hvorfor hun spurte. Det var fordi hun visste at når han ble kastrat ble katten hennes.

I mai/juni fortalte hun at hun hadde sluppet ut Estilo, og at han hadde fått vært ute. Jeg ble sint, og sa at i fòrvertavtalen stod det at han ikke skulle ut. Hun unnskyldte seg med å si at at det var så vanskelig å holde ham inne når verandadøra stod åpen. Jeg fortalte henne at jeg faktisk hadde solgt abyssinerkattunger til barnefamilier, og de har greid kjempefint å holde katten inne. Det har aldri vært noe problem, og jeg sa at det var ikke verre enn å ha ham inne på et rom mens dørene stod åpen. Bare tanken på at de hadde sluppet ut Estilo var forferdelig å vite. De tenkte ikke på smitte som Estilo kunne få av andre utekatter når han var ute! Det var rett og slett tankeløst spør du meg, og man slipper ikke ut en fertil hannkatt man har på fòr! Katten er jo ikke deres en gang! Jeg på min side nektet å betale for vaksinen til Estilo nettopp fordi de hadde sluppet ham ut! I min fòrvertavtale heter det at jeg når som helst kan ta med meg Estilo på de utstillingene jeg ønsker!

Like før klubben min (KKMN) sin utstilling 19.07-20.07.2014 hadde jeg regnet med at de husket at han skulle på utstilling. Nei da. Familien var på ferie av alle ting! De prøvde å nekte meg å ha med Estilo, men jeg sa at dette var min fulle rett. Det ordnet seg til slutt, og vi fikk hentet Estilo av noen naboer av de som hadde ham på fòr. Jeg ble så lei meg da jeg fikk vite at fòrvertfamilien til Estilo hadde reist fra ham med tilsyn hver 2-3 dag! Ikke rart Estilo var underernært på kos! Da vi fikk Estilo hjem til oss ble jeg usikker på om jeg skulle la Estilo få reise tilbake til sine fòrverter, og jeg snakket med andre abyssinerkollegaer om dette. De sa at jeg over hodet ikke måtte sende Estilo tilbake. Bare det at de hadde sluppet ham ut var nok til å trekke tilbake fòrvertavtalen. Mandags ettermiddag 21.07.2014 sendte jeg sms til familien som hadde hatt ham på fòr, og jeg fortalte at fòrvertavtalen var opphørt! Jeg skrev at de ikke fikk noen penger for vaksnen nettopp fordi de hadde sluppet ham ut, og brutt avtalen. Tilbake fikk jeg en sms med trusler om at de skulle komme hjem til meg “å ta” meg!

Jeg angrer ikke en dag for at jeg tok tilbake Estilogutten! Han er en stor kosegutt, og han er så tillitsfull og kosete <3 🙂 Jeg fulgte hjertet mitt, og det det er jeg kjempeglad for 🙂

Nå holder jeg på å venne ham til trioen vår (Aros, Nadina og Dixie).  Jeg tar det pent og rolig slik at de blir vant ham. Foreløpig ser det ut til at det går bra 🙂 Av og til freser Dixie og Nadina, og de må jo si fra hvem som er kvinnene i flokken 😀 Det ser ut som om Estilo vil bli venner med Aros, for Estilo går og småprater med Aros, og han følger etter ham. Når det gjelder å føre en voksen katt inni katteflokken kan ta litt lengre tid enn om det var en kattunge, men det går seg til på sikt. Her handler det om å være tålmodig!

 


Godpuseprinsen (N) Hakrilas Aros <3 🙂 

 


Godpuseprinsen Aros <3 🙂

 


Godpusedronninga Ingave’s Nadina slapper av, og koser seg på puta si <3 🙂

 


Godpusedronninga Nadina på pianoet <3 🙂

 


Godpuseprinsessa (N) Hakrilas Dixie Rose slapper av i fanget til matmor <3 🙂

 


Godpuseprinsessa Dixie Rose slapper av på armlenet på sofaen <3 🙂

 


Godpuseprinsen (N) Hakrilas Estilo slapper av i kattesengen sin <3 🙂

 


Godpuseprinsen Estilo viser gjerne frem hvor flott han er <3 🙂 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg